Varför gå i en speciell "körskola" när man har särskilda behov?

Det är en snackis nu att ifall när man har särskilda behov så måste man gå en speciell körskola. Varför? Behövs det eller inte? Jag tycker att det är väldigt enskilt beroende på vilken sorts symptom man har. Men i helhet så tar man ju samma körkort. Så varför går de i speciella körskolor? Jag kan förstå varför staten tycker det behövs men om man tänker efter så går det nog att gå i vanliga körskolor också kanske behöver man lite extra hjälp.

Jag har inte så starka åsikter om detta ämne men jag tror nog att det finns de som har det och jag skulle väldigt gärna vilja höra era åsikter. :)



/Sarah

Kommentarer
Postat av: ingrid

hej!

jag är inte syskon men väl förälder till speciella barn. Och jag tror inte man behöver ha en särskild körskola. Däremot behöver körskolan känna till funktionshindret. De brukar hjälpa till på ett bra sätt bara de vet om problematiken.

2011-11-28 @ 02:29:35
Postat av: sofia

hej.

jag hade ingen aning om att det finns en speciell körskola för personer med speciella behov. själv har jag asperger och gick i vanlig körskola utan problem. skall tillägga att jag inte visste om att jag hade asperger då utan fick diagnosen dryga 2 år efter.



själv ser jag inte varför det skall behövas såvida inte den vanliga körskolan klarar av att möta personen.

de som jobbar där lär ju sig med åren att läsa av personer eftersom alla lär sig på olika sätt och olika fort.

2011-11-28 @ 22:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0