Sovtajm!!
Hitta den här söta bilden på google. :)
/Sarah
Ansvar
Det är ju inte meningen att vi ska känna ansvar, vi ska inte behöva det men vi gör det ändå. Personligen så känner jag att jag skulle gå igenom vårt och torrt för min syster. Jag skulle göra vad som helst. Jag har försvarat henne när folk har varit taskiga mot henne. T. ex. en gång så var vi på det här stället och Rebecca började beté sig konstigt. Då tittade en pojke (som var kanske 13-14 år) jättekonstigt. Då gav jag honom en blick som skulle kunna döda. Haha, han vek med blicken och titta aldrig på Rebecca igen. Så kan det gå.
Jag tycker inte det är något fel att känna så mycket ansvar men ibland så kan det bli jobbigt. Kanske när någon lyckas göra syrran ledsen så känner jag att jag har svikit henne typ. Jag kunde ha stoppat henne/honom. Eller så får jag höra om något som har hänt henne när någon vuxen var i närheten och hur den vuxna reagera och vill bara gråta. Den vuxna kunde ha gjort så mycket mer än vad han/hon gjorde.
Ansvar är viktigt. Man måste kunna ta ansvar och hantera det. Men när det blir för mycket ansvar så kan det bli jobbigt tycker jag. Jag tycker att ansvar är en stor del av relationen till mitt syskon. Absolut inte den största eller starkaste eller viktigaste(det är kärlek) men en stor del.
Det här är mina tankar och åsikter kring ansvar. Vad är era??
/Sarah
Hej!
Statistiken har sjunkit lite. Varför?? Vad skulle jag kunna göra för att få en bättre blogg? Skulle bli tacksam för svar. :)
/Sarah
En fråga
Skulle bli jättetacksam för svar. :)
/Sarah
God morgon!
See ya later alligator.
/Sarah
Skola imorgon!!
Ingen har ställt någon fråga till frågestunden. Varför? Harr jag för få läsare? Jag som trodde jag hade jättemånga. XD Jaja, jag kan ha en frågestund igen.
Ha det bra!
/Sarah
Jaha
Kom igen nu fråga mer frågor på frågestunden! Så har jag nåt att göra. ;)
Bild på mig och (min hund) Kaisy i Kenya. :)
/Sarah
Frågestund
Kom igen nu bomba mig med frågor!!
/Sarah
Börjar bli trött på detta
Jag har också missat en ridlektion och kommer missa en till ikväll.
/Sarah
Några bra låtar enligt mig
Taylor Swift har dykt upp på bloggen förut men hon är ju så himla duktig!
Visste ni att hon har skrivit alla låtar på henne nya album själv? Snygg
gjort Taylor!
The Offspring har också varit på bloggen för men jag älskar dem!! Låtarna
är grymma ocg de är grymma!
En till låt av The Offspring. En lite äldre låt men fortfarande riktigt bra!!
Melanie Fiona har en otrolgt bra röst och jag älskar attityden i den här
låten. I'm leaving on Monday morning.
Vad tycker ni om min musiksmak? Har ni nåt låttips?
/Sarah
God morgon!
Vi hörs!
Sarah
Sovdags!
Ha en bra kväll!
/Sarah
Jag är på bättringsvägen!!!
/Sarah
Hello!
/Sarah :P
Trött
Vi ses!
/Sarah
Varför gå i en speciell "körskola" när man har särskilda behov?
Jag har inte så starka åsikter om detta ämne men jag tror nog att det finns de som har det och jag skulle väldigt gärna vilja höra era åsikter. :)
/Sarah
Heeej!
Ha en bra dag!
/Sarah
Besöksrekord!!!!!!!!!!!!!!!!!
Igen ifall ni vill kontakta mig gör ni det på [email protected] Ni får gärna skicka in era stories och med er tillåtelse kanske jag lägger ut det på bloggen ifall ni vill höra andras tankar och åsikter. Ni får gärna kontakta mig ifall ni vill ha råd eller stöd eller bara känna att ni blir hörda! Ni får absolut maila mig annat också.
/Sarah
Stockholm International Horse Show
Önskar att jag kunde vara där men det är tyvärr för dyrt.
/Sarah
F*****************************************************************N!!!
Men jag tror att jag kommer bli bättre med antibiotikan. :) Det får vi hoppas iallafall.
Just nu tittar jag på Lost som jag har nämnt förut och det är en väldigt bra serie.
/Sarah
Återbesök hos doktorn
Jag ska till doktorn kl. 13:15. Nu håller jag tummarna för bra nyheter. :)
/Sarah
Duschtajm!!
Det här är kvällens sista inlägg så ha en bra kväll!
/Sarah
Hehe
Eller en sån här!
Åh vill ha! Men jag får nog vänta några år innan jag får en, tyvärr. :( Men när jag väl får en, då blir det liv. ;)
/Sarah
Lite ovanligt inlägg.
Vad tycker ni?
/Sarah
Hello!
Så fort jag blir frisk lovar jag att skriva ett långt inlägg med mycket tankar och åsikter.
Ha det bra!
/Sarah
Godnatt!
Ha en bra kväll!
/Sarah
Hej igen!
Jag ligger nog rätt så mycket efter på skolfronten men jag kommer nog ikapp relativt fort.
Ha det bra!
/Sarah
Fyfan vad hemskt!!
Åre Ridklubb har nu beslutat att AVLIVA Bel Carmen (Bella) trots att hon av veterinärens utlåtande kan bli bättre med antiinflamamtorisk medicin samt sjukgymnastik. Hon skulle ha överlåtits till mig för länge sedan då ÅRK frågade OSS om vi ville ta över henne, vi sa ja och allt var klart med stallplats osv. Sedan ändrade sig styrelsen efter att ha BESLUTAT att överlåta henne till oss (på grund av att de har ett starkt kontrollbehov över hästen). Bella har varit halt på vänster fram men har blivit mycket bättre.
Ridklubben ska idag avliva henne, hon får inte ens en chans att bli bättre! Jag vill sätta stopp för människors grymhet mot djur, dom har ju inte ens gett Bella en chans att bli bättre från 20 års felridning. Hon har fått bekräftat från både naprapat och veterinär att det sitter i bakdelen samt att hon har en inflammation i ländryggen som kan botas med antiinflammatoriskt och sjukgymnastik.
Varför är en människa mer värd än en häst? Varför är Bengt 90 år som har lungcancer och vill dö värd en chans – att kämpa in i det sista – men inte Bella som är nästan fri från hälta idag när jag longerade henne och som inte lider? Det låter väl sjukt? Så VARFÖR avliva en häst som som någon är villig att ta över och GE EN CHANS!!? Hon är väldigt glad i övrigt just nu – mycket god aptit, travar frivilligt på promenader och har livsgnista.
Snälla, SPRID DENNA VIDEO VIDARE för att sätta stopp för människors grymhet mot djur, häst eller inte – ALLA är värda en chans.
Detta inlägg är inte skriet utav mig utan jag hittade det på ponnysanning.com
/Sarah
Doktorn sa
/Sarah
Noooooooooooooo!!!
/Sarah
Vad ska jag skriva om?
/Sarah
Lalalalalalalalalalala
/Sarah
Jag är med i tävlingen blogga på Nellieberntsson.se för en dag!
Jag har läst Nellies blogg vääääääääldigt länge. Jag började läsa nån månad efter att hon hade fått Stella. Sen dess har jag varit fast, det går inte inte att sluta! Nellie verkar (jag har ju aldrig träffat henne) vara en snäll och tuff tjej som bryr sig om de som bryr sig om henne. Hon står för sina åsikter(riktigt bra åsikter dessutom) trots allt skit hon har fått och det är starkt gjort. Keep it going girl!!
/Sarah
Hej!
Hoppas doktorn kommer med bra nyheter. Hoppas, hoppas.
Ha det bra!
Tjejen är elit!
Someday I'll be living in a big old city and all you're ever gonna be is mean. Someday I'll be big
enough so you can't hit me and all you're ever gonna be is mean. Why you gotta be so mean?
/Sarah
Godnatt!
Ha det bra!
/Sarah
Jag är inte galen...
Jag har tittat på många youtubeklipp idag här är några roliga/bra:
Ledsen för ett sådant osammanhängade inlägg men det är ju bättre än inget. ;)
/Sarah
Heeeeeeej!
Såhär ser det ut hemma os mig när jag är sjuk. Jag har som ni ser dragit fram datan till sängen.
/Sarah
Nu ska jag sova ut!
Besöksrekord! Hela 19 unika besökare har kollat in min blogg idag! På bara en vecka! Känns grymt! Ni är fantastiska!!
Har några av er nya läsare ett syskon med särskilda behov? Kommentera gärna då vad ni tycker om min blogg och min inlägg(det kan självklart ni som inte har syskon med särskilda behov göra också).
Godnatt på er!
/Sarah
Älskar den här videon!
/Sarah
Vill ha!
Bild lånad från Sofia Genne. (teamsl.se)
/Sarah
Vad gör jag då?
Då börjar Rebecca stört gråta och skriver en lapp till mig där det står "Jag hatar dig usla Sarah". Det gjorde ont. Pappa frågade mig ifall jag hade slagit henne men det hade jag ju inte! Efter övertalning så trodde pappa på mig. Det känns väldigt ofta som om föräldrarna tar syskonet sida direkt utan att höra min version. Men det blev ju bra tillslut.
Rebecca på vintern vid vårt landställe.
Men vad gör jag då? Jag väntar först och främst tills hon har slutat gråta för det går att prata med henne då. Sedan så frågar jag henne vad jag gjorde för fel. Ibland får jag raka bra svar, ibland får jag jättkonstiga sar. I vilket fall så brukar jag sedan förklara varför jag gjorde som jag gjorde och ifall det var något dumt så säger jag föråt. Ibland hjälper det, ibland inte.
Det här är vad jag brukar göra men ibland händer det ju att jag betér mig idiotiskt. Kom också ihåg att dethär är vad jag brukar göra men nu kommer min fråga till er.
Vad brukar ni göra när ni hamnar i en liknande situation med ert syskon?
/Sarah
Hello!
/Sarah
Godnatt
Godnatt!
/Sarah
Ifall ni vill kontakta mig
/Sarah
Hej
I Kenya.
Min hund i Kenya
Jag och Rebecca i Disneyland.
Jag i Petrefied Forest. (bjuder)
Nu tänker jag vara riktigt snäll och ge er en film oxå. :)
Jag kommer ihåg hur stolt jag var när jag såg detta. Nu tycker jag ju att
jag rider hur dåligt som helst där men då var jag riktigt stolt.
/Sarah
Men bajs oxå!
Det här är inget tyck synd om mig inlägg ifall någon skulle tro det. Jag ville bara rapportera om läget.
Hoppas ni mår bättre än mig!
/Sarah
Jag mår inte bra
/Sarah
Go kväll!
Haha, ni får en liiiiiiiite galen bild, bättre än ingen alls. ;)
Ha det gött och godnatt!
/Sara
Är med kompisar!!
Ha det bra!
/Sarah
Den här bloggen...
Jag försöker variera så mycket som som möjligt men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig när jag ska skriva om andra funktioner också. Så jag tänkte att jag skulle börja skriva mer generellt och bara lite då och då om en specifik funktion. Låter det bra?
Jag kanske kan ta hjälp av dem som jag känner som har syskon med andra särskilda behov. Vi får se! ;)
Från när vi var i Danmark. Det regnade iprincip varje dag!!
/Sarah
Gud jag älskar henne!!
Friday morning!
Juste det ja, jag glömde berätta men igår så hade vi en radiopresentation i skolan och det gick super! Jag är jättenöjd! :)
Vi hörs sen! Kommer tidsintällda idag.
En till bild från Danmark. Vi var på Legoland! ;)
/Sarah
Nu börjar jag bli trött
Vi hörs imorgon!
/Sarah
Förlåååååååååååt!!
/Sarah
Vilka blogar läser jag?
Den som jag har läst längst är Nellie Berntsson
Vet inte riktigt varför jag läser hennes blogg kanske för att hon är en tuff tjej som vågar stå för sina åsikter. ;)
De är också lite att när jag väl hade börjat läsa hennes blogg så kunde jag inte sluta. Det går helt enkelt inte. :)
Bild på Nellie
En annan blogg jag läser dagligen är TeamSL. Jag hittade bloggen genom youtube. Jag hade tittat på Sofia Gennes klipp på youtube och så sökte jag på google och hitta den här bloggen och blev jätteglad. Sen dess har jag läst blogggen. Det är en br blogg med varierade inlägg, lagom uppdatering och mycket bilder. Dessutom verkar båda två vara väldigt trevliga människor. :)
Så den sista bloggen jag läser dagligen är Lady Dahmer. Jag ser upp till Lady Dahmer och vill bli som hon när jag bli vuxen och jag vill fostra min framtida barn som hon. Hon vågar stå upp för sina fantastiska åsikter och hon tar inte skit från någon. Hon är en sann femenist (hon vill ha ett jämtställd samhälle) och det behöver världen. Tac vare hennes blogg har jag fått bättre självförtroende och jag inser bättre vilka rättigheter jag faktist har. Hon är kort sagt fantastisk!
Kolla in bloggerna! Ha det bra!
/Sarah
It's a new day
Vi får se hur det går. ;)
Haha, snygg frisyr eller hur? ;)
/Sarah
Nu måste jag verkligen läsa...
Ha en bra kväll!
/Sarah
Skön syrra jag har!
Rebecca: När är den klar?
Pappa: November.
Rebecca: Men det är ju november nu!!
Haha, rolig är hon. ;)
/Sarah
Aaahaaaa!
/Sarah
Älskar denhär låten!
Jag kan inte få fram låten här men tryck här för att se låten.
Någon som vet hur man gör för att lägga in youtube klipp direkt på bloggen?
/Sarah
Good morning!
Ha det bra tills dess!
/Sarah
Godnatt allihopa!
Jag tyckte att uppdateringen idag var ok den kunde ha varit bättre. Imorgon så har ja fullt upp så det blir nog inte så mycket uppdatering. Jag får se om jag orkar göra några tidsinställda.
Skolan var okej idag. Vi har två veckor på oss att läsa de här böckerna, man fick välja mellan tre stycken och självklart väljer jag den längsta och jag har inte kommit särskilt långt... Men, men jag tar igen det under helgen.
Jag hinner inte lägger upp en bild nu men jag gör det imorgon, I promise.
Godnatt!
/Sarah
Angående Headern
Är det någon som läser som är bra på att göra headers?
/Sarah
Hej, hej!
Jag ber om ursäkt för dålig kvalité.
Ha det bra!
/Sarah
Autism
Det här är vad Autism och Asperger Förbundet har skrivit om autism:
Autism är en medfödd eller tidigt förvärvad genomgripande funktionsnedsättning, vars symtom visar sig före tre års ålder. Autism förekommer ofta tillsammans med andra funktionsnedsättningar som utvecklingsstörning, epilepsi, syn- och hörselskador. Det är fler pojkar än flickor som får diagnosen.
Autism kommer av det grekiska ordet autos, som betyder själv. Autism är en av diagnoserna inom autismspektrumet som också omfattar Aspergers syndrom, atypisk autism och desintegrativ störning.
Det var när barnläkaren Leo Kanner 1943 publicerade en artikel om en grupp barn med vad han kallade autistiska störningar i den känslomässiga utvecklingen, eller tidig infantil autism, som intresset för autism vaknade. Sedan dess har definitionen av autism utvecklats och breddats men resultaten från Kanners studier ligger fortfarande till grund för kunskapen om kärnsymtomen vid autism.
Symtomtriaden
För att ett barn ska få diagnosen autism krävs genomgripande och kvalitativa begränsningar inom tre huvudområden (man brukar kalla denna indelning för Wings triad, efter forskaren Lorna Wings studier om autism på 70-talet);
* förmågan till social interaktion,
* förmågan till ömsesidig kommunikation,
* föreställningsförmågan vilket påverkar fantasi, lek, beteenden och intressen.
Begränsningarna ska vara så allvarliga att de påverkar barnets vardag och symtomen på autism ska ha visat sig före tre års ålder.
Diagnosmanualer
När ett barn utreds för autism använder man så kallade diagnosmanualer som tar upp ett antal kriterier som barnet måste uppfylla för att få diagnosen. Kriterierna utgår ifrån de tre huvudområdena i Wings triad.
Det finns två internationella manualer som används vid diagnostisering av tillstånd inom autismspektrumet, DSM-IV-TR (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), som ges ut av amerikanska psykiatrisällskapet och ICD-10 (International Classification of Diseases) som ges ut av Världshälsoorganisationen.
Andra symtom
Förutom symtom inom dessa tre huvudområden finns en rad andra mycket vanliga symtom vid autism. Att dessa symtom inte är diagnosgrundande beror på att de kan förekomma även vid andra funktionsnedsättningar och tillstånd än autism och att inte samtliga individer med autism har dem.
Några mycket vanliga tillkommande svårigheter är utvecklingsstörning, epilepsi, syn- och hörselnedsättningar samt talsvårigheter. Andra vanliga symtom är avvikande sinnesreaktioner, avvikande aktivitetsnivå, avvikande ätbeteende, självskadande beteende, tics och sömnavvikelser Uppskattningsvis 80 procent av de individer som får diagnosen autism har en IQ under 70.
Begränsad förmåga till social interaktion
Personer med autism har svårigheter med social interaktion, något som märks redan vid låg ålder. Brist på ömsesidighet och nedsatt förmåga att leva sig in i andra människors perspektiv är huvudproblemet.
Små barn
En del spädbarn med autism är som mest tillfreds när de är för sig själva, de kan vara lugna och uppfattas som snälla och kravlösa. Andra har stora sömnsvårigheter och är mycket ledsna och svåra att trösta. Vissa vill inte ha någon kroppskontakt överhuvudtaget.
Gemensamt för de flesta små barn med autism är bristen på förmåga att dela uppmärksamhet med andra människor. De kan vara ointresserade av lekar som innebär att dela andra människors uppmärksamhet. De pekar inte själva och följer inte någon annans pekande med blicken. Många föräldrar till barn med autism märker tidigt att något inte står rätt till.
Med tiden blir barnet vanligen kraftigt avvikande och kan uppfattas som undvikande och avskuren från omvärlden. Ofta är barnet helt ointresserat av andra människor, i synnerhet andra barn.
Många barn utvecklas positivt under skolåldern i socialt hänseende även om den grundläggande bristen på ömsesidighet kvarstår.
Ungdomar och vuxna
Vissa individer med autism får en förbättrad social utveckling genom tonåren. En minoritet utvecklas mycket positivt under tonåren medan andra tyvärr får allvarliga problem i form av ökade symtom och en återgång till de problem som präglade de tidigaste levnadsåren. Några kan till och med förlora vunna färdigheter. Det är också ganska vanligt att problemskapande beteenden ökar kraftigt under tonåren.
Begränsad förmåga till kommunikation
Kommunikationsavvikelserna vid autism hänger huvudsakligen samman med att förstå meningen med kommunikation och social interaktion och inte med rena språkproblem. Personer med autism verkar ha svårt att se meningen med att kommunicera med andra och här är bristen på ömsesidighet huvudproblemet. En stor minoritet (40%) av alla personer som har autism har inget språk alls och hälften utvecklar aldrig något användbart språk. De som utvecklar ett talat språk har vanligen problem med språkförståelse och uttrycksförmåga. En del förstår inte vad som sägs, andra kan ha en mycket bokstavlig och konkret förståelse av språket och av tillvaron i stort. Vissa personer med autism kan imitera hela fraser eller meningar, men kan sakna förmågan att använda dem.
Små barn
Bristen på kommunikationsförmåga kan märkas redan under spädbarnsperioden, i form av en avvikande utveckling av spädbarnsjollret som kan vara obefintligt, monotont eller användas i icke-kommunikativt syfte. Det kan vara svårt att få barnets uppmärksamhet, det kanske inte reagerar på sitt namn eller beter sig som om det vore dövt.
De flesta barn med autism har en mycket försenad eller utebliven språk- och talutveckling. Barnet kanske utvecklar enstaka ord, som sedan kan försvinna. Många barn med autism börjar härma andra under förskoleåldern, men till skillnad från andra barn går de inte vidare i sin utveckling, utan stannar vid ett slags ekotal, där hela fraser och meningar upprepas. Hos dem som utvecklar språk kan ekotalet kvarstå i många år, kanske hela livet.
Ungdomar
I puberteten utvecklas en del människor med autism positivt, i synnerhet vad gäller språket. Andra får större svårigheter än tidigare. En del förlorar helt språkförmågan eller intresset för att använda språk de redan har.
Begränsningar i förställningsförmåga
De flesta individer med autism uppvisar tidigt beteendemässiga avvikelser. De flesta människor med autism, oavsett begåvningsnivå har en begränsad repertoar av beteenden och intressen. Begränsade beteenden och fixeringar är ett resultat av bristande föreställningsförmåga. Om man har en begränsad föreställningsförmåga är det svårt att hitta på nya saker att göra. Då återstår det man redan kan eller också får man kopiera vad man ser, hör eller förnimmer på andra sätt.
Motoriska stereotyper
För personer med en låg begåvningsnivå blir kanske repetitiva motoriska stereotyper de enda beteenden som de kunnat lära sig. Det kan röra sig om att gå omkring extremt högt på tå, vifta med händerna och liknande. Dessa stereotypier kan uppträda vid starka känslolägen som vid stress, irritation eller glädje. Vissa stereotypa beteenden kan utvecklas till självskadande handlingar som att slå sig själv i ansiktet, sticka sig i ögonen eller bita i händerna. Eftersom många har en nedsatt smärtkänslighet kan sådana här beteenden bli kroniska.
Vissa individer uppvisar en mängd vokala/verbala stereotyper.
Specialintressen
Personer med lindrig utvecklingsstörning eller begåvning inom normalvariationen kan utveckla mer komplicerade beteendemönster, avancerade specialintressen och liknande. Inte sällan är det inom ett område där det finns exakta fakta eller orsakssammanhang, exempelvis matematik, meteorologi, mat eller att lära sig tabeller, som tåg- och bussturtabeller utantill.
Rutiner och ritualer
Många människor med autism lever efter strikta rutiner och ritualer, många gånger svåra för andra människor att förstå. Om rutinen bryts kan personen med autism bli förtvivlad eller få ett raseriutbrott. Små förändringar i miljön, som till exempel att ett föremål flyttas från en plats till en annan kan ge starka reaktioner.
Orsaker till autism
Kunskaperna och teorierna om autism och dess orsaker har genomgått en stark utveckling under de sista trettio åren. Idag är de ledande forskarna på området överens om att autism orsakas av en medfödd eller tidigt förvärvad neurologisk dysfunktion i det centrala nervsystemet. Det finns flera möjliga grunder till denna avvikelse. Vissa fall av autism är genetiskt betingade, medan andra är orsakade av sjukdomstillstånd och hjärnskador under graviditeten, förlossningen eller den postnatala fasen. Några kända ärftliga avvikelser som kan orsaka autism är Retts syndrom, Fragilt-X och Tuberös Skleros.
Man vet inte exakt vad dessa avvikelser har gemensamt, men de har en negativ inverkan på de hjärnfunktioner som är nödvändiga för social, kommunikativ och föreställningsmässig utveckling. Hjärnans tinnings- och pannlober är oftast inblandade när ovan nämnda avvikelser och sjukdomar är kombinerade med autism.
Kognitiva svårigheter
En stor del av forskningen om autism har fokuserat på hur individer med autism hanterar information och intryck från omvärlden, vad vi kallar för kognitiva och kommunikativa förmågor. Alla intryck och all information som hjärnan tar emot ska hanteras, prioriteras och sorteras. Informationen bearbetas och hjälper oss att förstå omvärlden. Hur vi hanterar information påverkar hur vi beter oss. Personer med autism visar bristande förmåga när det gäller en rad kognitiva förmågor som exempelvis uppmärksamhet, imitation, symbolhantering, begreppsbildning och generalisering. Alla dessa förmågor är grundläggande för inlärningsförmågan som är begränsad hos barn med autism.
Frågan som forskare har tampats med under flera decennier är hur en person med autism bearbetar intryck och information i sin hjärna.
Hos personer med autism är det tydligt att minst tre viktiga områden påverkas av brister i de kognitiva förmågorna; Mentalisering, central koherens och exekutiva funktioner.
Mentalisering
Individer med autism har en bristande förmåga att förstå att det finns en skillnad mellan deras eget och andra människors sätt att tänka, känna och handla. Denna förståelse är grundläggande för vår förmåga till social interaktion. I vetenskapliga sammanhang brukar man tala om mentalisering eller Theory of Mind. Man kan tidigt se om ett barn har svårigheter med mentalisering. Det brukar visa sig i samspelet med föräldrarna där barnet inte visar något intresse för lekar som innebär delad uppmärksamhet, exempelvis tittutlekar.
Central koherens
Många forskare är överens om att personer med autism har en bristande förmåga att sätta samman olika typer av information från minnen och nutida händelser för att förstå samband och kunna förutsäga vad som kommer att hända. Man kan säga att de ser detaljer men saknar en instinktiv känsla för sammanhang och helhet, med ett annat ord central koherens, vilket försvårar hela tillvaron, inte minst förmågan till kommunikation. En värld utan sammanhang blir svår att förstå både med avseende på händelser och människors beteende.
Exekutiva funktioner
Förmågan att samordna information hänger också samman med vad som brukar kallas för exekutiva funktioner. Dessa funktioner styrs från hjärnans främre del, frontalloben, och är viktiga för en mängd förmågor som behövs för att klara ett självständigt liv. Exekutiva funktioner hjälper oss att samordna olika typer av information och ligger bakom allt målinriktat beteende. Bristande exekutiva funktioner kan exempelvis innebära att handlingar inte blir automatiserade, att man inte lär sig av det man varit med om utan att varje situation upplevs som unik och skild från övriga.
De viktigaste exekutiva funktionerna är:
- Förmåga att planera.
- Förmågan till problemlösning
- Förmåga att hejda sina (oönskade) handlingar.
- Anpassningsförmåga.
Autism är en livslång funktionsnedsättning som inte går att bota. Däremot kan många barn med autism vara hjälpta av tidiga, välplanerade och individuellt anpassade pedagogiska insatser.
Utvecklingen påverkas av begåvningsnivån och av eventuellt tillkommande svårigheter. Som vuxna behöver de flesta personer som får diagnosen autism omfattande hjälp och stöd. Några kan dock fungera relativt självständigt.
Tidiga insatser viktiga
Tidig upptäckt, utredning och diagnos är viktigt. Det finns en mängd forskning som pekar på betydelsen av tidiga insatser bland annat i form av ordentlig information till och utbildning av föräldrar och andra personer i barnets omgivning. Detta tillsammans med adekvata stödåtgärder som är anpassade och välplanerade är grunden för att på sikt hjälpa barnet att utvecklas.
Insatserna måste bygga på kunskaper om autism och hur det påverkar inlärningsförmågan. Ett av huvudmålen är att hjälpa barnet att utveckla en fungerande kommunikation.
För barnet är en anpassad förskole- och skolgång en viktig förutsättning och som vuxna behöver många personer med autism ett anpassat boende och daglig verksamhet. Ungdomar och vuxna behöver ofta fortsatta pedagogiska insatser för att vidmakthålla och vidareutveckla sina färdigheter. Kognitiv beteendeterapi och tydliggörande pedagogik är exempel på undervisningsstrategier och förhållningssätt i vardagen för personer med autism.
Text: Monica Klasén McGrath 2009
Faktagranskning: Viviann Nordin, läkare, med. dr.
Källor:
Dahlgren, S.O. Annorlunda tänkande och informationsbearbetning vid autism, www.autismforum.se, 2004
Frith, U. Autism - Explaining the Enigma, Blackwell Publishing, 2003
Gillberg C. Peeters T., Autism - Medicinska och pedagogiska aspekter, Cura förlag, 2001
Gillberg C. Coleman M., The Biology of the Autistic Syndromes, Cambridge University press, 2000
Wing L. Autismspektrum, Cura förlag, 1998
Sjöholm-Lif, E. Mångsidiga intensiva insatser för barn med autism i förskoleåldern (rapport), 2004
American Psychiatric Association, Diagnostic and statistical manual of mental disorders. DSM-IV-TR (4th ed., text revision ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association, 2000
Håller ni med? (ni som har syskon med autism) Finns det något som ni vill tilläga?
/Sarah
Godmorgon!
Det kommer ett tidsintällt senare idag. :D
Vi hörs!
/Sarah
Har ridit!
Ifall vi inte hörs igen så säger jag godnatt nu.
Bilden är tagen för ett tag sen och jag hade inte världens bästa sits då så döm mig inte. ;)
/Sarah
P.S. Min syster heter inte Jonna egentligen utan hon heter Rebecca. Hon sa att hon inte ville att jag skulle nämna henne vid namn men hon ändrade sig sen. :)
Tja!
En blid från när vi var i USA förra sommarn. Coola brillor eller hur? ;)
Jag har också en mamma och en pappa som är skilda men båda bor i Stockholm.
/Sarah
Godmorgon allihopa!
sen men ni kan få lite snabbfakta nu. Jag heter Sarah och är 14 år och bor i Stockholm.
Jag rider en ggång i veckan och spelar piano. Jag går i mattelkass och tycker det är
jättekul. Jag hinner inte ladda upp en blid nu men ni får en sen.
/Sarah
Välkommen!
Den här bloggen är till för syskon till barn med särskilda behov. Idén är att du ska kunna be om råd här och veta att det du absolut inte är ensam. Bloggen kommer självklart inte bara handla om det, det blir kan bli jobbigt i längden utan jag försöker blanda det med mitt liv och vanligt tonårstrams. Låter det bra? :)
/Sarah