Jag hatar ordet funktionsnedsättning

Det ordet får det att låta som att det är något dåligt. Det klart att man inte vill att sitt barn/syskon ska få t. ex. autism men när de väl har det tycker inte jag att man ska gå runt och snacka om funktionsnedsättning. En människa blir inte sämre pågrund av det.

En nedsättning är ju när man är dålig på något och man är inte dålig på allt när man har något särskilt behov. man är bara sämre på vissa saker.

Det finns en massa andra ord man kan använda t. ex. särskilda behov som jag använder eller funktionhinder.



/Sarah

Kommentarer
Postat av: Chanelle

Jag tror det nästan beror på hur man läser ordet. Nu heter ju neuroligsk funktionsstörning. Jag kan tycka att funktionsstörning är negativt om man kopplar det till att nån är "störd", asså korkad. Men rent faktamässigt är det korrekt. Neurologiskt funktionsstörning = funktionerna i hjärnans nervbanor är störda. Jag får tänka att "störning", "hinder" eller "nedsättning" inte gäller själva personen utan funktionerna. Att hjärnan är dålig på att tillverka dopamin ändrar försämrar vissa saker, men förbättrar andra. Jag kan ibland bli rikigt avis på folk med autism. Om jag hade det kanske jag skulle vara grym på piano som mozart. Eller åtminstonde hade jag varit smart som einstein :P

2012-01-14 @ 01:17:53
URL: http://Www.chanellesview.wordpress.com
Postat av: Chanelle

Jag tror det nästan beror på hur man läser ordet. Nu heter ju neuroligsk funktionsstörning. Jag kan tycka att funktionsstörning är negativt om man kopplar det till att nån är "störd", asså korkad. Men rent faktamässigt är det korrekt. Neurologiskt funktionsstörning = funktionerna i hjärnans nervbanor är störda. Jag får tänka att "störning", "hinder" eller "nedsättning" inte gäller själva personen utan funktionerna. Att hjärnan är dålig på att tillverka dopamin ändrar försämrar vissa saker, men förbättrar andra. Jag kan ibland bli rikigt avis på folk med autism. Om jag hade det kanske jag skulle vara grym på piano som mozart. Eller åtminstonde hade jag varit smart som einstein :P

2012-01-14 @ 01:18:28
URL: http://Www.chanellesview.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0